sâmbătă, 24 noiembrie 2012

Viza SUA

De cateva zile am viza SUA in pasaport. Prietenii spun ca am iesit bine in poza desi am respectat conditiile impuse:
- parul prins (urechile trebuie sa fie vizibile)
- fara cercei
Urechile mari care se vad in poza au fost prinse oarecum in hatisurile aplicarii si ale nerabdarii mele.
M-am trezit intr-o dimineata cu gandul ca: "trebuie sa rezolv cu viza".
M-am imbracat frumos si, in drum spre serviciu, m-am oprit la un studio foto din Piata Romana. Avand in vedere ca pana anul trecut, consulatul si ambasada Statelor Unite au fost prin zona, mi-am imaginat ca va fi suficient sa spun motivul pentru care am nevoie de fotografii si oamenii de la studio vor sti ce sa faca. Asa a si fost. M-au intrebat, in schimb, cum vreau pozele: in format digital sau pe hartie. Raspunsul meu a fost: ambele formate. A costat cam 15 lei. Pentru ca pregatirea lor dura cam 10 minute, m-am gandit ca numai bine  fug pana la o agentie BRD ca sa platesc si taxa (nu stiam ce suma se plateste, stiam, dintr-o documentare extrem de superficiala, ca e vorba acum de o singura taxa, la BRD). D-na de la ghiseu mi-a oprit brusc elanul anuntandu-ma ca am nevoie de un formular listat de pe site-ul ambasadei.
Bun...aveam pozele si atat. Asta se intampla pe la mijlocul lui octombrie 2012. 
Doua saptamani am fost plecata in deplasare...Dupa ce, in tot acest timp, in prima parte a zilei eram trainer SAP pentru cursanti extrem de calzi, iar in a doua parte priveam Marea Neagra, am revenit cu forte extrem de proaspete. Si, am deschis site-ul amsabadei...
E un site extrem de stufos, prea multe linkuri, informatia o gasesti si sintetizata, dar lipsesc de acolo informatii extrem de importante.
M-am dezmeticit si am inceput completarea formularului DS-160. Am adaugat fotografia in format digital care a respectat standardele impuse de ei. Am completat informatii precum:
* date de indentificare (nume, adresa, CNP, date pasaport)
* tipul vizei solicitate (Temp. Business Pleasure Visitor - B, Tourism/Personal Travel B2)
* data la care doresc sa sosesc in SUA: 01.03.2013
* durata calatoriei: 14 zile
* adresa la care o sa locuiesc in SUA: - am completat orasul
* cine imi plateste calatoria: SELF (eu)
* daca mai calatoreste cineva cu mine: DA
* daca calatoresc ca parte a unui grup sau a unei organizatii: NU
* numele persoanei cu care calaroresc
* daca am mai fost vreodata in SUA: nu
* daca am mai avut vreodata viza: nu
* daca mi s-a refuzat vreodata viza: nu
Exista o categorie numita U.S Contact Information
* la persoana de contacta am precizat ca nu am nici una (nu o cunosc)
* numele organizatiei: HOTEL
* la adresa contact US pur si simplu am scris HOTEL, iar la numar de telefon am completat:
(999)999-9999
Fac o pauza aici ca sa precizez faptul ca scopul calatoriei mele este pur si simplu: vacanta.
Nu am rezervat nici un hotel si nici un bilet de avion inainte de a ma prezenta la interviu, mi se pare efectiv absurd sa faci asta, in conditiile in care, refuzul unei vize nu este o situatie exceptionala.
Am fost martora la trei refuzuri in 45 de minute cat mi-am asteptat randul la interviu.
Revenind la formular, acesta continua cu o sectiune despre datele de identificare ale parintilor si despre ocupatia actuala a ta, numele si adresa companiei, salariul si responsabilitati.
Urmeaza apoi multe intrebari de tipul:
* Faci parte dintr-o organizatie terorista?
* Te droghezi?
* Ai fost implicat intr-o retea de transplant de organe?
Etc.
Dupa completarea formularului trebuie sa tiparesti pagina de confirmare generata (cu aceasta te vei prezenta la interviu).
Eu am crezut ca aceasta pagina este necesara pentru plata taxei de viza la BRD si am mai facut un drum in zadar.
Formularul pentru plata taxei se gaseste la adresa: Formulare plata. Aceasta este principalul lucru care mi se pare nedocumentat pe site. A fost extrem de dificil sa gasesc adresa la care sunt postate aceste formulare. Desi sunt multe sectiuni la care se vorbeste despre plata taxei nici unul, gasit de mine, nu facea referire la formular.
Dupa ce am platit taxa, m-am programat online la interviu. Puteam alege sa merg chiar si a doua zi, dar am amanat un pic. Pentru programarea la interviu ai nevoie de o referinta de pe chitanta de plata la BRD si de numarul confirmarii primit dupa completarea formularului DS-160.

Pana sa ma prezint la interviu, am pregatit un dosar care continea:
* contract de munca
* fluturas salariu
* extrase de cont (curent, de credit, card de credit)
* contract de vanzare-cumparare apartament

Intr-o luni dimineata, am urcat intr-un taxi si am sosit la consulatul SUA din spatele Metro Baneasa.
Mai intai am trecut printr-o incapere unde am fost controlata in poseta si unde am lasat telefoanele si laptopul.
Apoi, la intrarea in cladirea unde se tin interviurile am primit un bon de ordine.
Pe baza lui am fost chemata:
a. la un ghiseu, unde mi s-a verificat pasaportul, chitanta de la BRD si confirmarea listata de pe site
Aici, am observat la altii ca daca poza nu corespundea erau trimisi sa isi faca alta (exista posibilitatea de a face acest lucru la consulat). In principiu, era problema urechilor care trebuie sa fie descoperite (nu glumesc).
b. la un al doilea ghiseu mi s-a cerut confirmarea listata si mi s-au luat amprentele
c. la al treilea ghiseu am fost la interviu (cu un american)
Interviul a fost in limba romana.
Am observat, la cei dinaintea mea, ca daca spuneai ca mergi sa lucrezi in SUA sau sa inveti acolo, persoana care te intervieva incepea sa vorbeasca in engleza.
Intrebari pentru mine:
a. Scopul calatoriei
b. Orasul pe care vreau sa il vizitez
c. Ocupatia
d. Cum se numeste compania pentru care lucrati?
e. Aveti proprietati? 
f. Sunteti casatorita?
g. Aveti copii?

Nu sunt maritata si nici nu am copii, nu am fost intrebata de alte calatorii, dar a vazut in pasaport ca aveam vize din tari din afara Europei.
Intrebarea cu tarile vizitate in afara Europei a fost una destul de des auzita.
Nu mi s-a cerut cerut sa arat nimic din dosarul pregatit.


Am asistat la trei interviuri care s-au soldat cu un refuz:
a. unui baiat care dorea sa mearga la studii i s-a spus ca are legaturi de rudenie solide in SUA.
b. unei doamne care dorea sa isi viziteze fratele de Craciun si care avea un salariu mai mic de 1000 lei. Americanului i s-a parut mult timp o luna sa isi lase copii singuri acasa (o luna a declarat ca fiind durata calatoriei).
c. unei fete in jur de 30 de ani care a declarat ca merge sa isi viziteze un prieten din copilarie necasatorit, ea fiind, de asemenea, nemaritata. Era la a doua incercare de obtinere a vizei.


Sumarizati, pasii de obtinere a vizei ar fi urmatorii:
1. Sa aveti o fotografie care sa respecte standardele impuse
2. Sa completati formularul online Online Nonimmigrant Visa Application (DS-160)
3. Sa listati formularul pentru plata (cu acesta trebuie sa va prezentati la BRD). Formularele de plata se gasesc aici: Formulare plata. Viza de turist costa acum (noiembrie 2012) 160 USD si se plateste in lei la valoarea tiparita pe formular.
4. Sa va prezentati la BRD cu formularul de plata (nu cu cel de confirmare aplicare) si sa pastrati chitanta.
5  Sa va programati online la interviu (aveti nevoie de referinta de pe chitanta BRD si de numarul confirmarii generata la completarea formularului DS160: Programare interviu.
6. Sa va prezentati la interviu cu pasaportul, confirmarea generata de sistem dupa completarea formularului DS-160 si chitanta BRD in original.

Pasaportul l-am luat dupa trei zile de la un birou TNT (completat in programarea la interviu).
Nu am avut nevoie de pozele in format tiparit.
Ca si un amanunt suplimentar, acum vreo 2 ani, m-am inscris la Loteria vizelor.
Evident ca nu am castigat, iar aceasta aplicare la loterie nu a avut nici un impact in obtinerea vizei de turist.

Cam atat...



3 comentarii:

Unknown spunea...

hmm...faza cu amprentele inainte de interviu e un abuz dupa parerea mea, dar asta e alta discutie...oricum...stii ca te descalta cand ajungi acolo, nu?!

Diana spunea...

Buna Ralu,
Pare a fi un abuz, intr-adevar! Dupa, ar avea sens, dar inainte, nu prea...
Referitor la descaltat, cam sunt obisnuita...Tin minte ca acum vreo 5 ani, in Amsterdam, stateam cu totii la coada de la controlul de securitate cu papucii in mana...Asa ni s-a cerut!

rodica spunea...

Astazi mi-am propus sa-ti rasfoiec blog-ul...e interesant sa vad ce-ai mai facut in ultimul timp...particle din viata ta transpuse in cuvinte simple :)
E finalul lui martie 2013, asta insemna ca ai fost deja in SUA ...numai ca n-am gasit nici o postre legata de vacanta pentru care ai obtinut viza de turist.
astept cu nerabdare ...